Høsten 2019 ble det montert nye porttelefoner og låssystem i borettslaget.
Porttelefonen knyttes opp mot beboerens fast eller mobiltelefon. Se nummer som er i bruk under. MifareBrikkeOrange

Hver leilighet har fått 3 stk unike brikker til inngangsdøren i første etasje, og det er bare leilighetens beboere som skal bruke denne. Man legger brikken på tastaturet og da åpnes låsen og man kan man dra i døra på vanlig måte for å gå inn.

Ved salg av leilighet skal brikkene overleveres til ny andelseier. Hvis en brikke er på avveie må andelseier gi beskjed til styret slik at vi kan deaktivere brikken. Vi må da få oppgitt nummeret på de gjenværende brikker.

Når man skal gå ut kan man bruke bryteren som står til venstre for døren og skyve døren opp. Dørbryter

Alternativt kan man bruke «albuebryter» som er merket med en rullestol. Ulempen med åpning med albuebryter er at døren blir stående åpen i ca 20 sekund etter åpning.

Besøkende søker etter beboer på porttelefonen, og ringer ved å trykke på knappen ved siden av navnet den de ønsker kontakt med.

Brukerveiledning porttelefon:Aptus porttelefon

  1. Trykk på knappen på panelet hvor det står «SØK NAVN»
  2. En navneliste kommer opp. Bla i listen med piltastene.
  3. Trykk på knappen ved siden av navn for å ringe opp.
  4. Det etableres en samtale med telefonen til beboer.
  5. Når beboer låser opp, viser display «DØR ÅPNET»

Hos den oppringte beboer ringer telefonen som vanlig, og man kan prate med den som står ute når man tar telefonen på vanlig måte.
Man kan snakke med den besøkende i ca 30 sekunder.
For å åpne døren, trykker beboer 5 på telefonens tastatur og legger på.
Avvise besøkende: Hvis døren ikke skal åpnes legger man på røret.

Telefonnummer i bruk pr 10.04.2020
77074496 (IP telefon Grønnliveien 9 – 13)
77063357 (IP telefon Grønnliveien 15 – 17)

Storholtan borettslag, oktober 2019/april 2020